Artikelen

 

Logo Button Hogedrukgebieden in je leven!?

 

We leven in een drukke tijd, hebben ’n druk bestaan, en veel ambities.

Prachtig allemaal, maar soms is het veel en zoeken we naar rust.

Waar ben je druk mee? Kan het ook anders?

In de weerkunde, de meteorologie stromen de hoge drukgebieden graag richting lage drukgebieden.

Hoe dat uitpakt in het weer is erg afhankelijk van de aard en omstandigheden van de gebieden.

We zijn gewend naar het resultaat te kijken en dat te beleven,en verdiepen ons niet in de oorzaken ervan, dat laten we aan de meteoroloog over.

Precies zo werkt het bij onszelf: Zeker in de vakantie periode wensen wij van hoge druk naar lage druk te gaan.

Hoe dat uitpakt is afhankelijk van de aard en omstandigheden van je persoonlijke drukgebieden.

Hieronder een overzicht van de drukgebieden bij mensen, met 10 tips om je drukgebied(en) positief te beïnvloeden en meer rust en vertrouwen toe te laten in je leven.

 

Ik herken in mijn werk bij mensen 4 hoge drukgebieden met een H:

 

1. Hoofd; het is zo druk in mijn hoofd, het houdt maar niet op hoor ik vaak.

We denken heel wat af: we denken aan zaken en mensen waar we rekening mee

moeten houden. We stromen over van de leuke en wilde ideeën en plannen.

We denken aan alles wat we nog moeten doen en regelen. We halen ons ook

muizenissen in ons hoofd waardoor malende gedachten ons lastig vallen.

Ons hoofd/verstand leren we ook goed gebruiken, we bouwen erop.

 

Tip 1: Schrijf op wat je moet onthouden! Als het op papier staat of in je takenlijst

op de computer kan het uit je hoofd.

Tip 2: Bepaal of je iets moet doen met je gedachten, of zijn ze gewoon

zomaar leuk, amusant of irritant?

Tip 3: Helpt de gedachte je verder? Zo ja, hartelijk dank gedachte!

Zo nee, vraag om/verzin een betere gedachte die wel helpt.

 

2. Handen, voeten en mond; Nodig voor al onze zichtbare activiteiten: we lopen, praten

en maken dingen.

Hoe druk heb je het werkelijk met alles wat je doet. Hoeveel lijstjes heb je en hoe lang

zijn ze? Organiseer je het handig, of neemt het organiseren juist veel tijd in beslag?

Neem je rustig de tijd, of moet alles snel, snel en doe je het daardoor onbewust?

De valkuil in dit drukgebied is dat resultaat zichtbaar is en we hierdoor gewaardeerd worden.

 

Tip 4: Het wordt niet rustiger door druk te doen. Doe rustig wat je allemaal moet doen.

Tip 5: Waarom doe je de dingen die je doet; vind je ze leuk of vind je de waardering die

je krijgt fijn?

Tip 6: Stel prioriteiten, je hoeft niet alles NU) te doen!

 

 

3. Hart; Centrum van onze gevoelens en emoties. Alles in dit drukgebied speelt zich binnenin

jezelf af en dat is ook wat van ons verwacht wordt.

Gevoelens en emoties daar loop je niet mee te koop in onze wereld, en je moet anderen er iet mee belasten. Een positieve emotie zoals blijdschap kan nog, maar meestal onderdrukken we emoties houden ze binnen en onzichtbaar. Dat kost veel kracht en energie. De druk wordt erg hoog en we krijgen klachten en kwalen.

 

Tip 7: Geef erkenning aan je gevoelens en emoties, veroordeel jezelf niet omdat je ze hebt.

Tip 8: Emoties en gevoelens uiten is heel gezond, het is eerder een teken van kracht

dan van zwakte.

Tip 9: Respecteer je medemens, zoek een goed kanaal voor boosheid en frustratie.

Lichamelijke activiteit werkt meestal goed!

 

 

4. Hunkering; We verlangen naar zaken die we (nog) niet hebben of in onze beleving niet

genoeg hebben: aandacht, liefde, erkenning, vriendschap, geld, werk, succes, ……

Verlangen veroorzaakt lijden, omdat we een tekort, een gebrek ervaren.

Maar hoe kunnen we dat voorkomen, verlangen is immers een zeer menselijke eigenschap die ons ook verder brengt. Ze zorgt voor de drive om vooruit en verder te gaan.

Tegelijkertijd werkt ze juist ook tegen ons omdat we daardoor geen totaal geluk ervaren.

Kortom verlangen mag en kan er zijn als stimulans, maar het helpt niet om lang bij het verlangen stil te staan of naar het onvervulde stuk te kijken. Uiteindelijk kunnen we alleen zelf voor de vervulling zorgen. Daarnaast is er nog de hunkering c.q. verwachting van onze omgeving waar we aan willen voldoen. Brengt deze druk je dichterbij jezelf en je ervulling?
Hunkering veroorzaakt streven, en streven maakt dat je jezelf op de toekomst richt en niet NU gelukkig bent. Daarom tip 10

 

Tip 10: Leven is beleven en niet bereiken

 

Heel handig om te beseffen wanneer iets anders loopt dan gedacht of gehoopt!

En tot slot de wijze woorden van Boeddha:

 

There is no way to happiness, to be happy is the way! Boeddha

 

 

Deel deze tips met anderen onder vermelding van www.rilievo.nl,

of >> download als pdf << en stuur het artikel door via mail.

 

Marie-Thérèse de Lange

 

 

Meld je aan voor de seizoensimpuls om ieder seizoen een artikel te ontvangen.
Daarnaast vind je in de seizoensimpuls een aanbieding, een inspirerende spreuk

en hou ik je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en activiteiten.

 

>> Klik hier om je aan te melden! <<

 

 

<< terug naar Artikelen

 

 

 

Adresbalk M-Sphere Webdesign